Yayın Detayları: Cumhuriyet Sürdürülebilir Yaşam Eki, Haziran 2014.
Amerikalı yazar, şair, çiftçi, küçük çiftçi hakları savunucusu ve çevre
aktivisti Wendell Berry’i tanımam tesadüfen oldu. Yale Üniversitesi’nin davetlisi olarak bir
sohbet toplantısı için geldi. Toplantı
şehrin en büyük salonunda düzenlendi. Dinleyiciler
binanın girişinde upuzun bir kuyruk oluşturdu, salon tıklım tıklım doldu. Pek çok kişi koltuk kalmayınca yerde oturdu. Bu kadar çok sevilen bu adam kimdi?
ANKET
Ne
kadar zehir yemeğe niyetlisin
Serbest
piyasa ve küresel ticaretin başarısı için?
Lütfen
tercih ettiğin zehirlerin ismini ver.
İyiliğin
hatırı için ne kadar
Şeytanlık
yapmaya niyetlisin?
Aşağıdaki
boşluklara
Tercih
ettiğin şeytanlıkları ve nefret davranışlarını yaz.
Hangi
ödünler vermek için hazırsın
Kültür
ve uygarlık için?
Lütfen
yok etmeye niyetli olduğun
Tarihi
eserleri, kutsal mekanları ve sanatsal işleri listele.
Vatanseverlik
ve bayrak adına,
Sevgili
toprağımızın ne kadarının kutsallığını yok sayabilirsin?
Boşluklara
onlarsız yapabileceğin
Dağları,
nehirleri, kasabaları, çiftlikleri listele.
Kısaca
uğruna bir çocuğu öldürebileceğin
Fikirlerini,
ideallerini veya umutlarını,
Enerji
kaynaklarını, güvenlik çeşitlerini belirt.
Öldürmeye
niyetlendiğin çocukların
Lütfen
isimlerini ver.
Şiirlerinde geleneksel yaşam tarzını, küçük çiftçiliği, doğa ile uyumu, çalışmanın
erdemini, toprağa bağlılığı dillendirir ve pekçoğu pastoral şiir tadındadır.
Çiftliğinde gündelik yaşamındaki sıradan olayların sıra dışılığını ortaya
koyarak, uyandırdıkları zengin duygu ve düşünceleri sade ve akıcı bir dille aktardığı “Sabbath”
adı verdiği şiirlerini yıllar boyunca düzenli olarak yazar. Şiirlerinde Amerikan politik ve ekonomik
sistemini sertçe eleştirir, fakat eleştirilerinin merkezine sistemi değil
insanı koyar. Şiirleri Berry’nin yaşam
felsefesi hakkında ipuçları verir belki ama asıl düzyazıları yaşam felsefesini
detaylı olarak anlatır.
KAR
GİBİ
Varsay
biz işimizi yaptık
Kar
gibi, sessiz, sessiz,
Açıkta
hiçbir şey bırakmadan.
Felsefesinin en temel öğelerinden birisi toprak sevgisidir. Bu sevginin iki boyutu vardır. Toprağa ilgi
gösterip bakmak ve toprağa bağlanmak. Bu
bağlamda küçük çiftçiliğe inanır ve toprağa bağlı kırsal yaşam tarzını savunur. Kendisi
de yıllardır babası ve dedesinin izinde çiftliğinde yaşamakta ve toprağını ekip
biçmektedir. Yaşamı boyunca küçük çiftçiliği
desteklemesinin nedenini bu aile geleneğine ve babasının yaşadıklarına bağlar. 1907 yılında babası ufak bir çocukken bir
gece, gaz lambasının ışığında yetiştirdikleri tütünü sattıklarında ellerine
geçecek para ile neler yapacaklarını konuşan anne ve babasını dinler. Zengin değillerdir. Çiftliklerinde yetiştirdikleri ürünleri
satarak geçinirler. Çiftliği satın almışlardır ve borç ödemeye devam
etmektedirler. Ertesi sabah dedesi saat 2’de kalkıp tütünü satmak için şehre gider.
Akşam bir kuruşsuz eve döner.
Tütünü satıp tüm borçlarını kapattığında elinde hiç para
kalmamıştır. Dedesini ve dedesi gibi
binlerce küçük çiftçi ailesinin ekonomik olarak zorda kalmasının tek nedeni,
kapitalist sistemdir. Tek bir kişi,
tütün tekeli olmuş ve binlerce üreticiden tütünü istediği fiyattan satın almaktadır. Böylece önce babasının, sonra kendisi ve
erkek kardeşinin ve daha sonra çocuklarının küçük çiftçilerin haklarını savunma
geleneği başlamış olur.
Tarlada yetiştirilen, çiftliklerde üretilen yiyecek, Berry için kültürel
bir üründür. Çünkü yiyeceği üretmek için sadece teknoloji yeterli değildir.
Çiftçi de kültürel bir üründür. Çünkü
iyi bir çiftçi yüzyıllardır ataları tarafından geliştirilen tohumları ve
yöntemleri kullanır. Endüstriyel tarımı,
makinaları çiftçilerin yerine koyduğu, onları işsiz bıraktığı ve
bağımsızlıklarını ellerinden aldığı için saldırgan olarak niteler. Toprağa, yetişen ürün ve yiyeceğe ve de
insana özen ve ilgi göstermek endüstriyel tarımın ilkesi olmamıştır. Bu nedenle toprağa, yiyeceğe, yiyeceği üreten
ve tüketen kişiye saygı da göstermez.
Küçük çiftçiyi değersizleştirmeye, fakirleştirmeye ve yok etmeye çalışır.
Wendell Berry kapitalizmi de sosyalizmi de ideolojik kimliklerinden
sıyırıp, modern endüstriyel sistemler olarak tanımlar. Her ikisinin de ölçeği ve ekolojik sağlığı
dikkate almayarak benzer yanlışlar yaptığını söyler. Bu çerçeve içinde önerdiği yeni bir politik
veya ekonomik sistem değil, varolan fakat yokolmaya yüz tutan toplumsal
ilişkilerin güçlü olduğu, toprağa bağlı ve saygılı kırsal yaşam tarzıdır. Berry için yerel, küçük ölçekli olan ve yerel
halka ait olan güzeldir. Pazar ekonomisini ve küreselleşmeyi eleştirir. Eleştirisini siyasi ve politik değil,
ekolojik, kültürel ve sosyal nedenlere oturtur. İyi işleyen yerel ekonominin
politik yaşamı biçimlendireceğini ve sağlık kazandıracağını düşünür. Kapitalist ve neoliberal sistemin yaratıp,
beslediği politik ve ekonomik güç paylaşımının yarattığı eşitsizlik ve adaletsizliklerin
siyasi değil ekonomik araçlarla çözüleceğine inanan romantik bir bakış açısı
vardır.
Binlerce insanı Amerika’ya çeken “Amerikan Rüyası”nın yok olduğunu anlamak
için Berry’nin yaklaşık kırk yıl önce yazdığı en çok bilinen “Tedirgin Eden
Amerika” (The Unsettling of America) kitabını okumak gerekir. Kaleme aldığı kitaplarında kapitalist düzeni,
bu düzenin aktörlerini ve onların kültürel, sosyal ve ekolojik değerleri yok
ederken yarattıkları sorunları anlatır.
Sorgulayan bakış açısı ve eleştirel düşünceleri ile bir çeşit
entellektüel aktivizm yapar. Diğer yandan
toprağa bağlı, doğaya saygılı, sosyal ilişkiler ile zenginleşen, mutluluğu
yerelde yakalayan anlamlı bir yaşam sürmenin mümkün olduğunu bize
kanıtlar.
Çevre kirliliğinin arttığı, sağlık sorunlarının tırmandığı, sosyal
ilişkilerin zayıfladığı, yaşam kalitesinin düştüğü, iş yaşamının verdiği
tatminin giderek azaldığı tüketime dayalı Amerikan yaşam tarzından sıkılan ve
“anlamlı” alternatif bir yaşam tarzı arayan orta sınıf Amerikalıların idolü
olur.
Yale Üniversitesi’ndeki konuşmasında vurguladığı gibi geleceğe olumlu veya
olumsuz bakış açısıyla değil ümitle bakmalıdır. Bu farklı yaşam tarzını benimseyip
sürdürmek ancak geleceğe ümit ve güvenle
bakmakla mümkün olacaktır.

